Matriculation Confession : Aku ada Anxiety di Matrik

Hai. Aku kena ceritakan juga benda ni. Aku masuk Matrik bukanlah pilihan kerana diri sendiri sebabnya parents aku suruh masuk Matrik ni. Family aku tak mampu nak bayarkan yuran diploma yg jauh lebih mahal berbanding Matrik ni. So diorang pikir matrik adalah jalan terbaik sebab ada elaun lagikan. even kena pinjam PTPTN pon nanti kena bayar jugak. 
Aku bukanlah pelajar yang bijak spm pun A BM je. yang lain B&C. Hari pertama aku daftar aku dah rasa anxiety dan rasa nak lari je. which aku xnk daftar sebab aku ni jenis introvert cepat resah bila tgok orang ramai yang tak kenal. tu lah aku jadi kurang keyakinan diri. Aku ni tak ramai kawan. serius aku masuk Matrik sorang² je. sampai sekarang aku takde kawan. maybe aku terlalu introvert and pemalu. im a guy which jarang an laki ada anxiety dan pemalu mcm aku. kadang² aku dengki jgk ngn bdk matrik kolej aku yg laki la sebab diorang sumpah confident gila.. aku ni je yg low self esteem. x tahu nak buat mcm mana. bila aku jumpa org dekat cafe pun aku mcm takut² nak tegur orang. 😭😭 apa nak jadi dengan aku ni. introvert sangat sampai buat aku takde kawan. serius di Matrik aku sunyi. sapa² boleh bagi tips mcm mana nk bergaul tolong la aku (komen). 

Aku juga rasa bila aku ada anxiety ni aku selalu balik je kelas mesti akan rasa mcm nak nangis n meraung sebab aku tak mampu nak puaskan hati aku. maybe aku expect diri aku ni perfect. setiap hari aku akan letak expectations yang tinggi dalam diri aku. aku ni kena OCD ke?😭😭😭. ke sebab aku ada mental disorder orang tak nak kawan ngn aku. 😭😭😭 kenapa orang asyik pulaukan aku aku ni sakit je. 

Aku memang nak jumpa pakar tapi aku malu dan taktahu prosedur di klinik. dan aku sumpah malu nak cerita problem aku dekat orang.Aku selalu pikir yang aku ni jahat, tak berguna dan selalu downgrade diri aku. dan aku selalu pikir negatif pasal diri aku. aku juga selalu pikir apa yang org cakap dkt aku. tapi orang tu tak cakap mcm tu pun.. it just perasaan tapi aku selalu ambik serius dan buat aku xnak jumpa dan bergaul ngn orang. Apa masalah aku.ni. Tolong 😩😩😭😭😭.  

Kadang² aku happy which adalah cakap ngn roomate aku. tapi bila moody je rumet aku tegur pun aku buat pakai earphone which actually aku x dengar pun lagu. cuma aku nak rasa tak nak diganggu. 
someone tolong give your thoughts about me. aku ni ok ke ? 😔😔😔😔

Comments

  1. Kena refer dengan any kaunselor atau pakar. Benda ni u akan bawak sampai kerja nanti which it can be a burden. Introvert is okayy, tapi kalau sampai takde kawan tu, susah sikit lah. This is just my opinion. No hate <3

    ReplyDelete
  2. Allahu sebijik macam saya dulu di matriks. saya pon lelaki dan disahkan masa kat klinik johor yang saya ada anxiety yang agak teruk. Pemalu sangat² dan gugup bila bercakap dengan orang lain. even kawan lelaki pun. Seringkali menyalahkan diri sendiri dan downgrade diri sendiri sampai saya rasa macam takde harapan. Tapi alhamdulillah parents tahu masalah ni dan cadangkan saya buat step by step untuk solve masalah anxiety ni. So first sekali saya cuba rapat dengan rapat dengan ramai kawan2 lelaki. 2,3 orang pon ok. Lagi ramai lagi bagus. Next step, yang ni susah sikit. cuba tonjolkan diri dalam kelas. Walaupun kelas aku yak ramai pon (12 orang je) tapi nervous nye masha Allahhh. Tuha. je tahu. Tapi Alhamdulillah saya berjaya lepas banyak kali yakinkan diri dan percaya dengan diri sendiri. Alhamdulillah lepastu dah nampak sikit² konfiden tu dah mula ada. Tapi masalah yang sebenar adalah bila nak bercakap di depan orang ramai dan bercakap dengan perempuan. Ya, perempuan. Jadi takut rasa bila nak bercakap dengan perempuan. Tapi usaha tetap kena ada. First time aku ada keyakinan untuk perform depan crowd, first time ada konfiden nak menyanyi, berlakon macam2 lagi. Yang penting ada progress. Moga² membantu. Even till now, the anxiety still appear sometimes but just ignore it and believe in yourself.

    ReplyDelete
  3. What i can say is that, try to be open with new people and the most important is that accept yourself first. If u can’t accept who you are, no one will. Cuba buang fikiran negatif setiap kali terlintas dekat kepala. Talk to your roommate, I believe yang dorang nak be friend with and nak share pengalaman or masalah with but dorang tak tau how. How to start first because u macam tak nak orang masuk dalam life u. So, cuba be open. Jangan secara drastik tapi perlahan2. Mungkin untuk pertama kali u boleh pegi tempat dorang and tanya khabar. Then, for the next day, tanya tentang kelas or dorang dah makan ke. Ajak makan sama2. One thing that i learn is that, u can have a serious or funniest talk with ur friend bila korang makan sama2. Try la. This is just my opinion. :)

    ReplyDelete

Post a Comment